Συνέντευξη στο e-stage.gr και τον Γιώργο Ντιμπένκο-Κυριαζόπουλο (3/2018)

Συναντήσαμε τον Γιώργο Καββαδία για να μιλήσουμε για την καινούρια ποιητική του συλλογή, η οποία κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες και έχει τίτλο «Σαν σε πακέτο από τσιγάρα».

Τετάρτη απόγευμα στην πλατεία Εξαρχείων συναντήσαμε μαζί με την Ιώ Πετράκη τον Γιώργο Καββαδία για να μιλήσουμε για την καινούρια ποιητική του συλλογή, η οποία κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες και έχει τίτλο «Σαν σε πακέτο από τσιγάρα».

Έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στο e-stage.gr τον Γιώργο Καββαδία, ο οποίος θα μας μιλήσει για την καινούρια ποιητική του συλλογή, την τέταρτη αν δεν με απατά η μνήμη μου.

Είναι η πέμπτη, οπότε σε απατά η μνήμη σου (γέλια). Καλώς σας βρήκα Γιώργο. Είναι η πέμπτη συλλογή. Είχαν προηγηθεί τέσσερις, εκ των οποίων οι δύο είχαν κυκλοφορήσει άτυπα καθώς ήταν αυτοέκδοση και δεν έχουν ISBN οπότε δεν είναι καταχωρημένες στην εθνική βιβλιοθήκη. Είναι δύο εκτυπώσεις που είχα κάνει ως φοιτητής το 2007 και το 2009 στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες έχουν εξαντληθεί πλέον μιας και είχαν κυκλοφορήσει σε μόλις 160 αντίτυπα, αν και υπάρχουν ηλεκτρονικά για ιστορικούς λόγους και μόνον. Γιατί αν με ρώταγες, αν θα έβαζα από αυτές κάποια ποιήματα σε νέες μου κυκλοφορίες, θα σου έλεγα πως θα έβαζα το πολύ δύο από την καθεμία. Η επόμενη συλλογή κυκλοφόρησε πιο επίσημα και πήρε ISBN, αν και πάλι ήταν αυτοέκδοση. Είχε τίτλο «Ότι μας στοιχειώνει» και βγήκε σε 1000 αντίτυπα. Εξαντλήθηκε το 2014 και το 2015 εκτυπώθηκε ξανά από τις εκδόσεις «Εν Τύποις», από την οποία κυκλοφόρησαν τον Νοέμβριο του 2015 η συλλογή «Δεν ήσουν εσύ για επανάσταση» μαζί με ένα cd, αλλά και η τωρινή η «Σαν σε πακέτο από τσιγάρα».

Πάμε να κάνουμε μια γρήγορη αναδρομή στο παρελθόν. Πως μπήκες στο τρυπάκι να γράφεις; Τι ήταν αυτό που σε ώθησε;

Ξεκίνησα να γράφω στην πρώτη γυμνασίου το 2001. (παύση)

Όταν ξανακούς τις ημερομηνίες σου φαίνεται περίεργο.

Με βάζει στη φάση να αναρωτιέμαι πως πέρασαν τόσα χρόνια. Μέσα στο βιβλίο στον επίλογο γράφω πως, σκεπτόμενος πότε ξεκίνησα να γράφω, τα χρόνια που γράφω σε σχέση με την ηλικία μου είναι 30% περισσότερα από τα χρόνια που δεν γράφω. Κάπου το 2001 ξεκίνησα να γράφω, λοιπόν, γιατί ερωτεύτηκα κι εγώ και ήθελα να ρίξω την τύπισσα, την οποία τελικά δεν έριξα, αλλά μου έμεινε το γράψιμο.

Η τέχνη πρέπει να έχει τελικά ένα απώτερο σκοπό.

Και ο απώτερος σκοπός της τέχνης είναι να ρίχνεις γυναίκες (γέλια). Όχι εντάξει, αν και η θεματική είναι εντελώς Πανουσική. Ο Τζίμμάκος σε live του είχε πει ξεκάθαρα ο άνθρωπος «πως πρέπει να βγάλεις και γκόμενες που είναι ο απώτερος σκοπός της τέχνης».

Γενικότερα για να κάνεις τέχνη όμως πρέπει να έχεις έναν απώτερο σκοπό, ακόμα κι αν τα αρχικά κίνητρα είναι ταπεινά

Ναι όντως. Κάθε σκοπός είναι σεβαστός, αρκεί να μην είναι το χρήμα. Προφανώς εμπνεόμαστε από κάπου και όλοι με βάση αυτό κινούμαστε. Ας πούμε ένας ζωγράφος βλέπει μια όμορφη μορφή στο δρόμο ανεξαρτήτως φύλου και αυτό θα του δημιουργήσει μία έμπνευση, θα τον τραβήξει κάπου, ώστε να δημιουργήσει κάτι. Όταν δεν είναι ο αυτοσκοπός σου να τα οικονομήσεις και να βγάλεις φράγκα, που κακά τα ψέματα, το βλέπεις όλο και περισσότερο να συμβαίνει στις μέρες μας, είναι όλα καλά. Επιστρέφοντας στα προηγούμενα, μετά τη χυλόπιτα που εισέπραξα, το γύρισα στον πολιτικό στίχο. Έγινα πιο πολιτικοποιημένος στο λύκειο. Την εποχή εκείνη γινόταν ο βομβαρδισμός του Αφγανιστάν και ήθελα να γράψω κάτι. Η εκκίνηση όμως, ιδιαίτερα όταν δεν έχεις γράψει στο παρελθόν και δεν μπορείς να γράψεις ούτε μια σωστή έκθεση, είναι να βάλεις νέους στίχους σε ένα έτοιμο τραγούδι, που έχει έτοιμα μέτρα. Όπως ξεκίνησε ο Νικόλας ο Άσιμος. Στην ουσία κάπως έτσι έγινε και στην περίπτωσή μου με το ποίημα για το Αφγανιστάν, όπου έβαλα στίχους στο τραγούδι «Σαν το ματιών σου τις βαφές» κάνοντάς το πολιτικό. Το συγκεκριμένο ήταν και το πρώτο ποίημα μου που διαβάστηκε μπροστά σε κόσμο. Το είχα δώσει στον φιλόλογο που είχα στο λύκειο για να το δει και το διάβασε μέσα σε όλη την τάξη κι εγώ δεν είχα που να κρυφτώ. Αυτή ήταν και η πρώτη έκθεση σε κοινό.

Τελειώνοντας το λύκειο μπήκε μια ομάδα στη ζωή σου που βοήθησε να εκτεθείς περισσότερο.

Τελειώνοντας το λύκειο και βάζοντας ίντερνετ για πρώτη φορά, την εποχή που είχαν ξεκινήσει και τα πρώτα παράνομα κατεβάσματα τραγουδιών (που για να κατεβάσεις ένα κομμάτι ήθελες τρεις βδομάδες γιατί σε έπαιρναν τηλέφωνο και σου έκοβαν την γραμμή). Εκείνη την εποχή, λοιπόν, μπήκε στη ζωή μου η ομάδα του vasilisp.com, του μετέπειτα επίσημου site του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, η οποία είχε πολλές θεματικές ενότητες. Μια από αυτές έφερε τον τίτλο «Ποίηση –Στίχοι – Μουσική», όπου μπορούσαν να μπουν  μέλη και να γράψουν κάτι δικό τους. Αυτό ήταν ωραίο εκείνη την περίοδο και δεν το βλέπω πια δυστυχώς  -μπορεί να συμβαίνει και να μην το έχω πάρει χαμπάρι, αλλά δεν το βλέπω-  τουλάχιστον όχι όπως τότε. Υπήρχε μια υγιής σχέση και μια ευγενής άμιλλα στην κριτική που γινόταν από τα μέλη. Ήξερες ότι θα γράψεις κάτι για να το κρίνουν και το έκαναν με πολύ ωραίο τρόπο, οπότε αυτό σου έδινε την δυνατότητα και σε ωθούσε να γράψεις κι άλλο και να το δημοσιεύσεις. Δεν σε έκανε να θες κλειστείς στο καβούκι σου και να παραιτηθείς από αυτό που κάνεις. Όλα αυτά σε βάζουν στη λογική ότι ανήκω σε μια ομάδα, όπου μπορώ να γράψω κάτι και να διαβαστεί. Ναι, δεν θα αρέσει σε όλους, αλλά δεν είναι δυνατόν να γράψεις κάτι που να αρέσει σε όλους, ούτε είναι απαραίτητο ότι είσαι και καλός. Εγώ γράφω, αλλά αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι είμαι καλός, απλά εμένα με καλύπτει και για αυτό συνεχίζω. Είναι ένας σημαντικός τρόπος ψυχοθεραπείας.

Η έκθεσή σου σε αυτήν την ομάδα σε βοήθησε να προχωρήσεις;

Φυσικά και με βοήθησε! Φαντάσου ότι μέχρι τότε δεν ήξερε κανείς ότι γράφω. Ούτε τα πολύ στενά πρόσωπα σε μένα, όπως οι γονείς μου και η αδερφή μου. Η διέξοδός μου τότε για να διαβάσει κάποιος αυτό που έγραψα και για να πάρω feedback, γιατί το χρειάζεσαι το feedback ακόμα και φτασμένος να είσαι, πόσο μάλλον εγώ που δεν είμαι, για να μπορέσεις να πας παρακάτω. Εγώ αυτό το feedback εκείνη την εποχή το έπαιρνα από εκείνη την ομάδα.

Ποιες είναι οι βασικές επιρροές που έχουν καθορίσει τον τρόπο και το ύφος της γραφής σου.

Το ύφος μου ακόμα αλλάζει, δεν έχει διαμορφωθεί εντελώς και διαμορφώνεται όσο διαβάζει. Η μορφή που με έχει επηρεάσει περισσότερο είναι η Κατερίνα η Γώγου, όχι τόσο στο ύφος, αλλά κυρίως στην οπτική της σε κάποια πράγματα και θεωρώ ότι έχω επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό και από στιχουργούς τραγουδιών. Ακούω πολύ μουσική όπως ξέρεις και με έχουν επηρεάσει στιχουργοί. Δεν μπορώ να πω ότι με έχει επηρεάσει μόνο η Γώγου. Έχω διαβάσει όλον τον Καββαδία, με τον οποίο δεν έχουμε καμιά σχέση πέραν της συνεπωνυμίας, αλλά δεν με έχει επηρεάσει στον τρόπο γραφής μου.

Να κάνουμε πια παρένθεση κάπου εδώ, αυτή η συνεπωνυμία με τον Νίκο Καββαδία, σε έχει βοηθήσει ή έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά.

Γενικά δεν είναι εύκολο να έχεις το ίδιο επώνυμο με κάποιον φτασμένο και πολυτραγουδισμένο ποιητή, αν και δεν έχω απτά στοιχεία να σου πω αν έχει βοηθήσει ή έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά. Βέβαια, θεωρώ πως όταν είσαι καινούριος και προσπαθείς να μπεις σε έναν χώρο, είναι δύσκολο να γίνει έχοντας ένα επώνυμο τόσο διάσημο. Πιστεύω πως οι εκδοτικοί οίκοι θα δώσουν πιο εύκολα μια ευκαιρία σε έναν άγνωστο νέο από ότι σε έναν άγνωστο νέο με διάσημο επίθετο. Δεν είναι όλοι έτσι, αλλά όπως και να έχει το κάνει λίγο πιο δύσκολο.  Τώρα σχετικά με τις επιρροές που λέγαμε πριν την παρένθεση, θέλω να σου πω πως μέχρι και πριν πέντε χρόνια, πεζά δεν διάβαζα καθόλου. Ότι είχα στην βιβλιοθήκη μου ήταν μόνο ποίηση. Έχω διαβάσει διάφορα και κυρίως κλασσικά. Αυτό που μου αρέσει πολύ να κάνω είναι να πηγαίνω σε βιβλιοπωλεία, να κοιτάζω άγνωστους σε μένα ποιητές, να διαβάζω λίγο το βιβλίο τους και αν μου αρέσει να το αγοράζω και να διαβάζω. Σίγουρα μέσα στις επιρροές μου είναι και οι ποιητικές συλλογές του Αγγελάκα.

Τα τελευταία χρόνια ο στίχος σου είναι κατά κύριο λόγο πολιτικός, τελικά νιώθεις πως εκεί είναι η κλίση σου περισσότερο; Επιπλέον η γενικότερη κρίση είναι μια από τις πηγές έμπνευσής σου;

Να πιάσω το πρώτο σκέλος του πολιτικού. Κυρίως πολιτικά ξεκίνησα να γράφω από το 2013 και μετά. Η συλλογή «Ότι μας στοιχειώνει» που βγήκε το 2012 είχε μόνο ερωτικά και κοινωνικά ποιήματα. Η επόμενη συλλογή που βγήκε το 2015, το «Δεν ήσουν εσύ για επανάσταση», όπως καταλαβαίνεις και από τον τίτλο, είναι καθαρά πολιτική και εντελώς θεματική. Γράφτηκε με γνώμονα την κρίση και τον κύκλο της οικονομίας με βασικούς πυλώνες της τέσσερεις φάσεις της ανόδου, της κρίσης, της ύφεσης και της αναζωογόνησης. Το όλο βιβλίο ήταν δομημένο σε αυτούς τους τέσσερεις πυλώνες και ήταν αμιγώς επηρεασμένο από την κρίση. Τώρα στο καινούριο βιβλίο, έχω αρκετά πολιτικά αλλά και κοινωνικά και κάποια ερωτικά. Νομίζω είναι θέμα της περιόδου, όταν βλέπεις τι γίνεται τριγύρω και δεν μπορείς να το γλυτώσεις. Εκτός αν είσαι αλλού ή πιστεύεις ότι όλο αυτό είναι λογικό. Υπάρχουν άνθρωποι που το πιστεύουν αυτό και αυτούς είναι αδύνατον να τους εμπνεύσει. Η κρίση νομίζω, ναι, μου έβγαλε πράγματα που δεν νομίζω να μου έβγαιναν διαφορετικά. Μέχρι το 2011 δεν είχα γράψει κάτι παρόμοιο, οπότε όπως και να έχει με επηρέασε έντονα.

Ένα από τα κομμάτια της καινούριας ποιητικής συλλογής σου είναι στη διαδικασία μελοποίησης ώστε να γίνει τραγούδι.

Δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα, αλλά σύντομα θα κυκλοφορήσει. Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με τον Νίκο Χατζηστεφάνου. Η πρώτη φορά ήταν στο προηγούμενο βιβλίο, όπου μέσα στο cd που περιέχει, ο Νίκος είχε ερμηνεύσει τις «Δυο πληγές», σε  μουσική του Νικόλα Βασιλάκη. Μετά την πρώτη μας συνεργασία και πριν περίπου δυο χρόνια, είχα κατέβει σε ένα φωτογραφικό Μαραθώνιο και ανέβασα μια φωτογραφία που συνοδευόταν από ένα δίστιχο, και ο Νίκος μου ζήτησε να το τραγουδήσει μόλις το είδε. Το δίστιχο αυτό έμεινε για πολύ καιρό στο ράφι και το ξαναέπιασα όταν κάποια στιγμή το καλοκαίρι του 2016, με το προσφυγικό εν εξελίξει, μπήκε ένα δίλημμα στο μυαλό μου - αν τελικά έπρεπε να γράψω κάτι για αυτό που ήταν στην επικαιρότητα και ας γίνω γραφικός ή δεν γράφεις καθόλου.

Από τη στιγμή που η επικαιρότητα είναι πηγή έμπνευσης το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να το γράψεις.

Αυτό έκανα κι εγώ, το έστειλα στον Νίκο Χατζηστεφάνου, του άρεσε πολύ και έγινε το ποίημα «Παράθυρο στη θάλασσα», που είναι το προτελευταίο στη σειρά στην συλλογή «Σαν σε πακέτο από τσιγάρα». Ο Νίκος έγραψε τη μουσική το τραγούδησε και περιμένουμε την κυκλοφορία του.

Ετοιμάζεις κάποιες παρουσιάσεις για την συλλογή σου;

Κάναμε την πρώτη παρουσίαση στο «Αθηναίων Πολιτεία» και πήγε πολύ καλά. Αυτή τη στιγμή πρέπει να διευθετήσω κάποιες εκκρεμότητες που επείγουν και μόλις ανοίξει ο καιρός θα κάνουμε σίγουρα μια παρουσίαση στην Θεσσαλονίκη, ενώ σκεφτόμαστε να κάνουμε μία στο Ηράκλειο και μία στην Πάτρα, και σίγουρα θα κάνουμε και μία ακόμα στην Αθήνα στο «Καλλιτεχνείο» Αχαρνών που τους την χρωστάω από το προηγούμενο βιβλίο μου. Αυτά όμως θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι.

Κλείνοντας τούτη δω την συνέντευξη θα ήθελα ως αντίο μια ευχή κι έναν στίχο για τους αναγνώστες του e-stage.gr

Ως ευχή θα πω να μπορούν όλοι οι άνθρωποι να προχωρούν ελεύθεροι και να μπορούν να βλέπουν, να ακούν, να μυρίζουν όσα γίνονται, να εκμεταλλεύονται όλες τους τις αισθήσεις γιατί νομίζω Γιώργο έχουμε χαθεί στο παιχνίδι και τους τρελούς ρυθμούς της καθημερινότητας. Όλο αυτό ήταν ο λόγος που πήρε αυτόν τον τίτλο το βιβλίο, γιατί μέσα σε όλη αυτήν την ταχύτητα που ζούμε, έχουμε την ανάγκη κάπου να κρατάμε σημειώσεις, να θυμόμαστε, γιατί δεν δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας και να μπορούμε να νιώθουμε, γιατί όταν δεν δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας, δεν δίνουμε χρόνο και στους άλλους. Και για στίχο θα αφιερώσω από την καινούρια μου ποιητική συλλογή «Σαν σε πακέτο από τσιγάρα» το εξής: «Τα διαφόρων ειδών κενά δεν γεμίζουν σε πλαστικό πάλκο η ζωή είναι στο δρόμο».

Να σε ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο σου

Εγώ ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον και το χρόνο.

Υ.Γ.: Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Γιώργο για το χρόνο που μας διέθεσε για να γίνει αυτή η συνέντευξη και φυσικά την συνεργάτιδα και φίλη Ιώ Πετράκη για τις φωτογραφίες της (τις οποίες μπορείτε να δείτε στη σελίδα του e-stage.gr).


Ευχαριστώ πολύ τον Γιώργο Ντιμπένκο και το e-stage.gr!

Ακούστε DriverFM.gr

Driver FM

O DriverFM είναι ένα εναλλακτικό ραδιόφωνο, μεταδίδει 24 ωρες το 24ωρο Ελληνική Rock Έντεχνη και Εναλλακτική μουσική.
Λειτουργεί διαδικτυακά από το 2008 και σκοπός του είναι να ικανοποιήσει τους ποιο απαιτητικούς ακροατές, και να ενδυναμώσει την Ροκ, έντεχνη και εναλλακτική σκηνή.

Συντονιστείτε εδώ, και... Καλή Ακρόαση!

Ενεργές εκπομπές

Εκπομπή 'Ψάχνοντας τον Γιώργο'

Οι ενεργές μου εκπομπές για αυτή την περίοδο είναι
  • Η εκπομπή "Εκτός Προγράμματος", η οποία παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα, από τις 22:00 έως τις 00:00 από τη συχνότητα του DriverFM.gr
  • Η εκπομπή "Ψάχνοντας τον Γιώργο", η οποία παρουσιάζεται από τον Γιώργο Ντιμπένκο και εμένα μια φορά το μήνα, έπειτα από σχετική ανακοίνωση, από τη συχνότητα του DriverFM.gr
.

Συντελεστές

Συντελεστές Όταν ξεκινάς μια νέα δουλειά, σίγουρα κάποιους θα ρωτήσεις, με κάποιους θα μιλήσεις. Θα πάρεις μια άποψη, θα ακούσεις μια συμβουλή.
Αλλά όχι μόνο αυτά. Ιδίως όταν φτιάχνεις μια ιστοσελίδα, μπορεί να χρειαστείς γραφίστα, φωτογράφο.
Είναι πολλοί εκείνοι που βοήθησαν, και προφανώς ήταν αδύνατο να μπουν όλοι σε ένα τόσο μικρό χώρο, οπότε μπορείτε να τους βρείτε όλους εδώ.

Επικοινωνία

Επικοινωνία Και φυσικά η επικοινωνία μας πρέπει να είναι αμφίδρομη. Όσοι λοιπόν θέλετε, έρχεστε σε επικοινωνία μαζί μου μέσω αυτής εδώ της φόρμας.